تفاوت بین CRM و CLM، تمایز CRM و CLM چیست

فناوری | توسط پاتریشیا جونز

customerservice_v1

بیایید بدانیم تفاوت بین CRM و CLM چیست و در مورد تفاوت های محدود به فرد بین مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و مدیریت چرخه عمر مشتری (CLM) بیاموزیم.

مدیریت چرخه زندگی مشتری (CLM) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) یکسان موضوع!

تحقیقات نشان می دهد که اکثر مشاغل CRM sand CLM را با هم دسته بندی می کنند. بله، آنها به یکدیگر مرتبط هستند اما از نظر تعریف و دامنه عملکرد، کیلومترها از هم فاصله دارند.

بیایید ابتدا این موضوع را روشن کنیم.

مدیریت چرخه عمر مشتری (CLM)

مدیریت چرخه عمر مشتری تماماً در مورد توسعه و بهبود مداوم رابطه شرکت شما با مشتریان است. در کل 5 مرحله از چرخه عمر مشتری وجود دارد:

  • رسیدن
  • بدست آوردن
  • توسعه دهید
  • حفظ
  • Advocacy

The idea behind CLM – is managing customer lifecycles to maximize customer retention and profitability rates. Considering the fierce competition in the marketplace, it has become necessary for every company to pay attention on this area.

Customer Relationship Management (CRM)

CRM system allows businesses to manage its interactions with prospects, leads and customers. It centralizes and streamlines customer engagement and the data associated with them. It functions as a central repository where you can store, accounts, leads and sales opportunities, ideally in the cloud so the information is accessible by all, in real time.

What are the factors that tie CLM and CRM together?

Customer Lifecycle Management is a slow process, involving different facets of customer interaction. This includes parameters like

  • Purchase History (Frequency and quantity)
  • Customer Acquisition/Retention cost
  • Post sales service and support
  • Duration of the customer’s relationship with the business.

And it is precisely at this juncture that CRM comes into action. Although there is no hard and fast rule that you need to have CRM for CLM – we all know how beneficial modern CRMs have become when it comes to customer lifecycle management.

For modern CRMs, it’s no more about post sales customer service BUT complete customer engagement management right from Prospect, progressively maturing into a Lead, and then to Customer. Not to forget that the modern CRMs come up with integrated collaborative features like GoToMeeting, Twilio and DocuSign that facilitates all customer communication/collaboration from the CRM platform itself.

Hence, all-in-all CRM is the new face of the customer engagement platform that acts as a business growth enabler.

How CLM metrics can tell you the success/failure of CRM

Here’s a trick: not sure whether your CRM is generating enough ROI for your business or not? Your answer lies below:

According to experts – Effective CRM solution brings about a positive change in the Customer Lifecycle Management metrics. And if it doesn’t, you know where the problem is? right?

So how do you take the measurement to evaluate your CRM success?

Compare the below-mentioned CLM metrics before and after CRM implementation:

  • Frequency of customers purchase (Did the customers purchase more frequently/more rarely after the CRM implementation?)
  • اندازه تراکنش ها (آیا مشتریان پس از اجرای CRM تراکنش های بزرگتر یا کوچکتری داشتند؟)
  • هزینه خدمات به مشتری (آیا هزینه خدمات مشتری پس از اجرای CRM کاهش یا رشد یافته است؟)
  • پاسخ به ابتکارات مارکت (آیا پاسخ ها به کمپین های بازاریابی برای اجرای CRM کاهش یا افزایش یافته است؟)
  • جذب جذب/حفظ مشتری (آیا پس از اجرای CRM هزینه جذب کاهش یا رشد کرده است؟)

توجه: پاسخ های مثبت به این سؤالات دقیقاً به این معنی است که راه حل Cloud CRM شما برای کسب و کار و خدمات شما مناسب است. اگر نه، زمان ساخت سوئیچ فرا رسیده است.